Hari tu nak bau dinding simen, kali ini isteri Harris mengidam makan sabun pula

0

 



Ibu-ibu mengandung memang selalu dikaitkan dengan pelbagai keinginan yang pelik dan kadang-kadang boleh menjadi sukar untuk dipahami oleh orang lain. Namun, keinginan yang dikongsikan oleh isteri kepada Menteri Belia dan Sukan, Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu, iaitu Harris, mungkin lebih pelik dan mengejutkan ramai.


Menerusi satu siaran di media sosial, isteri Harris berkongsi mengenai keinginan peliknya yang tidak pernah dilalui oleh ramai ibu-ibu mengandung yang lain. Beliau mengidam untuk makan sabun!


Menurutnya, Asha menganggap sabun yang dimakan itu ada rasa 'kicking'.


"Kata dia, rasa dia, 'kicking'," tulisnya.


Harris bagaimanapun tidak sempat untuk menghalang tindakan isterinya itu kerana ia berlaku di luar pengetahuannya.


"Mengidam tahap apa pula ini? Nak halang pun tak boleh. Dia dah buat dulu. Nasib baik dia ludah balik," tulisnya.


Dalam satu hantaran video lain, Harris berkongsi mengenai Asha yang sempat menjilat sedikit sabun ketika sedang mandi, namun, dikumur dan tidak sempat ditelan.


"Lepas mandi, dia datang dan beritahu, dia jilat (sabun) sikit, kemudian dia ludah dan kumur balik. Tak sempat telan pun. Nasib baik," tulisnya.




Dalam video itu, kedengaran suara Asha yang menyuruh Harris untuk bau lidahnya.


Bagi sesetengah orang, keinginan ini mungkin terdengar menjijikkan dan mustahil untuk dipenuhi. Namun, bagi ibu-ibu mengandung yang mengalami keinginan pelik, ia adalah sesuatu yang biasa dan tidak perlu dikaitkan dengan masalah kesihatan atau keadaan emosi yang tidak stabil.


Berdasarkan keterangan daripada pakar perubatan, keinginan untuk memakan bahan bukan makanan seperti sabun atau tanah adalah satu gejala yang dikenali sebagai pica. Kondisi ini biasanya berlaku pada ibu-ibu mengandung dan boleh menjadi tanda kekurangan zat besi atau kekurangan nutrisi lain dalam tubuh.


Namun, sebelum anda panik dan bimbang mengenai keadaan kesihatan isteri Harris, jangan risau kerana pakar perubatan telah memberikan jaminan bahawa keadaan ini tidak membahayakan ibu atau bayi yang dikandung. Tetapi, pastikan untuk mendapatkan penjagaan perubatan yang mencukupi dan menjalankan pemantauan yang berterusan.


Selain itu, keinginan pelik semasa mengandung bukanlah sesuatu yang harus dihakimi atau dijadikan bahan jenaka. Ibu-ibu mengandung mempunyai pelbagai keperluan dan pengalaman yang berbeza-beza, jadi janganlah membuatkan mereka merasa tertekan dengan menghakimi atau mencemuh pilihan mereka.



Sebagai penghormatan terhadap keperluan dan pengalaman ibu-ibu mengandung, adalah penting untuk memberikan sokongan dan pengertian. Sebagai pasangan, suami juga boleh memberikan sokongan dan perhatian kepada isteri dengan mengambil berat tentang keinginan-keinginan pelik semasa mengandung.


Kesimpulannya, keinginan pelik semasa mengandung seperti yang dikongsikan oleh isteri Harris bukanlah sesuatu yang luar biasa dan seharusnya tidak menjadi bahan untuk dijadikan jenaka atau dipandang hina.


 Ia adalah sesuatu yang biasa terjadi pada ibu-ibu mengandung dan perlunya mendapat sokongan dan pemahaman daripada pasangan serta keluarga. Selain itu, pastikan untuk mendapatkan penjagaan perubatan yang mencukupi dan terus memantau kesihatan ibu dan bayi yang dikandung.



Sumber : Harian Metro

Tags

Post a Comment

0Comments
Post a Comment (0)