Boleh dapat RM1,500 sehari... Pemuda berhenti kerja kilang, balik kampung jadi beach boy lagi ‘masyuk’

0

 


Arash Nashran Abdul Maser merantau ke negeri orang tetapi hanya mampu bertahan selama tiga bulan sebelum memutuskan untuk kembali ke tempat asalnya. 


Kini, pada usia 20 tahun, dia bekerja dengan selesa sebagai "beach boy" yang banyak terlibat dalam menguruskan aktiviti pelancongan di sebuah pulau.


"Saya memang berasal dari Langkawi. Sebelum ini saya pernah bekerja di kilang kereta di Selangor. Tapi hanya mampu bertahan selama tiga bulan.


"Saya tak boleh duduk di sana, saya teringat pantai. Saya memang minat laut sejak kecil lagi. Selepas kembali ke Langkawi dua tahun lepas, saya bekerja sebagai beach boy.


"Antara skop kerja saya adalah menguruskan sewaan jet ski, parasailing, jadi pemandu pelancong dan macam-macam tugasan lagi," ujarnya yang senang disapa Arash.



Walaupun begitu, Arash Nashran Abdul Maser, anak sulung daripada lima beradik, mengakui bahawa dia pernah mengalami pandangan serong daripada masyarakat yang gagal memahami tugas sebenar seorang beach boy.


Namun, Arash berpendapat bahawa pandangan orang sekeliling tidak menjadi halangan baginya untuk mencari rezeki dan menyumbang kepada keluarganya. Kini, dia merasa selesa dengan kerjanya sebagai beach boy yang turut terlibat dalam menguruskan aktiviti pelancongan di pulau tersebut dan mampu meraih pendapatan lumayan.


"Dah biasa orang pandang negatif terhadap pekerjaan ini. Tapi tak semua beach boy jahat. Orang pernah pandang serong, sebab orang cakap beach boy ni jahat, selalu bawa guest mat salih.


"Tapi saya seronok dapat perkenal tempat kita kepada orang luar. Kerja ini juga terjamin sebab gajinya okey, sebab gaji hari. Lumayan dan bergantung kepada pelanggan juga.


"Dah dua tahun saya kerja, paling banyak saya boleh dapat sampai RM1,500 sehari. Itu baru sehari. Dan ada juga pelancong yang juga bagi tip.


"Kerja ini lagi berbaloi, sebab tu saya balik ke Langkawi," ujarnya yang pernah menguruskan pelancong Amerika Syarikat, Jerman, Poland dan bermacam-macam negara lagi.



Arash Nashran Abdul Maser mengatakan bahawa walaupun dia memulakan kerjanya seawal pukul 8 pagi setiap hari, dia menghadapi pelbagai risiko dan cabaran. Namun, dia menganggap semua itu sebagai bagian daripada pengalaman bekerja dan belajar daripadanya.


Arash merancang untuk memulakan bisnis sendiri suatu hari nanti dan membantu membangunkan sektor pelancongan di kampung halamannya.


"Risiko paling besar sudah tentu laut. Macam-macam risiko, dengan ombak lagi. Jadi, nyawa pelancong itu di tangan kita. Saya sebagai beach boy kena selamatkan mereka, tak kira apa jua keadaan sekalipun.


Selain pelancong tempatan, Arash juga banyak menguruskan pelancong luar.


"Tapi setiap kali nak main watersport, kami akan bagi arahan. Patuhi saja, InsyaAllah semuanya okey. Daripada segi masa depan, saya memang terfikir nak jadi tauke suatu hari nanti. Saya nak beli bot dan jet ski sendiri," ujarnya lagi.


Sumber : mStar Online

Tags

Post a Comment

0Comments
Post a Comment (0)