KemaIangan Melibatkan Motosikal Meningkat, Ada Pihak Cadang Motosikal Lesen B2 Diharamkan

encik gotenks
0

Jika dilihat pada statistik kemalngan di negara ini, pengguna motosikal adalah yang paling tinggi direkodkan.KemaIangan mavt melibatkan motosikal seolah-olah tlada tltik n0ktah walaupun banyak masa dan usaha diambil untuk cuba memulihkan keadaan.

Jika tldak siIap, penvnggang dan pemb0nceng terk0rban masih kekal pada ranking teratas jumlah k0rban n4has jalan raya bagi setiap tahun.

Terlalu memen1ngkan hingga ada pihak mengemukakan cadangan meIarang motosikal masuk ke kawasan bandar atau meIupuskan terus motosikal lesen B2.

Mengimbau kembali perbualan bersama Pengurus 0perasi Luar Negara Kumpulan Givi, Joseph Perucca berhubung isv keselamatan, kemaIangan dan Iumba h4ram, beliau pernah berkata, kemaIangan motosikal lebih bnyak berlaku pada waktu puncak ketika orang ramai keluar dan pulang dari kerja.

Seperkara yang perlu ditekankan ialah hampir 90 peratus kemaIangan berlaku kerana sikap pengguna di jalan raya, bukannya jenis kereta atau motosikal.

Bak kata Pakar Psikologi Trafik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Dr. Rozmi Ismail, jika memandangnya sebagai isv r3meh, ia akan membentuk sikap dalam diri sendiri dan budaya dalam masyarakat.

“Contoh mudah yang dapat dilihat ialah semasa pengguna lain mahu keluar dari slmpang tetapi tldak ramai sedia untuk memberi laluan,” jelasnya.

Beliau berpendirian aspek pendidikan menghargai pengguna jalan raya harus dit1tikber4tkan dalam kokurikulum memandu. Tujuannya untuk melahirkan generasi pemandu atau penvnggang yang ada sifat kemanusiaan atau elemen em0si terhadap pengguna lain.

PenganaIisis permotoran, Gan Yong Li juga tldak setuju dengan idea mengh4ramkan motosikal kerana ia tldak mvnasabah.

“Di Malaysia, ada lebih 16 juta motosikal berdaftar, jadi mvstahil untuk dilakukan. Kita perlu ada alternatif lain jika benar-benar mahu menghapvskannya. Contohnya motor elektrik seper­ti di China.

“Alternatif perlu dijual pada harga mampu milik atau sama seperti harga motosikal.

“Jika tldak, apa akan jadi mereka yang tldak mampu beli kereta,” katanya.

Yong Li juga menyarankan agar kemudahan pengguna roda dua ditingkatkan seperti memperbanyakan lagi l0rong motosikal dengan semua ciri keselamatan dipertingkat.

Beliau turut mengingatkan penvnggang motosikal agar sama-sama menghorm4ti peraturan jalan raya dan beri tumpuan sepenuhnya semasa tvnggangan.

“Untuk kempen yang dianjurkan pengeluar automotif, sejujurnya ia serba sedikit membantu. Cuma, kalau diadakan setahun sekali sahaja itu tldak mencukupi.

“Kempen perlu diadakan dengan lebih kerap oleh pelbagai pihak dan perlu ada sokongan mahupun insentif dari kerajaan kerana membabitkan kos tinggi. Bukannya hanya pada waktu prayaan,” jelas beliau.

Usaha mengvrangkan jumlah kemat1an di jalan raya perlu bermula dari diri pengguna jalan raya. Setiap ny4wa di jalan raya adalah tanggungjawab bersama.

Persoalan sama ada idea mengh4ramkan motosikal ini reIevan atau tldak, saya melihatnya sebagai ‘esk4pisme’.

Seandainya motosikal sudah dih4ramkan dan kemat1an pemandu kereta pula naik mend4dak, apa langkah seterusnya? Mengh4ramkan kereta?

Apapun sikap dari pemanduan sendiri yang menjadikan pemanduan kereta atau motorsikal berjalan dengan lancar atau pun tidak.Kadang kala kemaIangan bvkan berpunca dari kita , tapi dari orang lain, kita yang menjadi mgsa keadaan.

Terima kasih kepada tuan editor/wartawan , Sumber Artikel : Kosmo! Online

Tags

Post a Comment

0Comments
Post a Comment (0)