Penjual nasi lemak didenda RM50,000 kerana jadi ibu kutu

encik gotenks
0

 


Seorang penjual nasi lemak dideenda RM50,000 oleh Mhkamah Sesyen, di sini, hari ini selepas mengaku bersalah menganjurkan kumpulan 'wang kutu' dengan menawarkan pulangan berlipat kali ganda pada 2018.


Tertuuduh, Nor Jaimah Kamarudin, 38, membuat pengakuan itu selepas pertuduhan dibacakan terhadapnya di hadapan Hakim Norhayati Mohamad Yunus.


Mengikut pertuuduhan, wanita itu didakwa menganjurkan kumpulan wang kutu yang disertai lima individu melalui laman sosial Facebook antara Januari hingga Ogos 2018.


Kesalahan itu didakwa dilakukan di rumahnya di Kubang Semang, Bukit Mertajam.


Pertuduuhan dibuat mengikut Sesyen 3 (1) Akta (Larangan) Kumpulan Wang Kutu 1971 (Akta28) yang jika sabit kesalahan, boleh dipnjara maksimum 10 tahun atau deenda sehingga RM500,000 atau kedua-duanya.


Kes dikendalikan Pegawai Pendakwa Suruhanjaya Syarikat Malaysia (SSM) Mohd Iqbal Mohd Yusoff manakala tertuuduh diwakili peguam Shamsher Singh Thind.


Shamsher memohon ahkamah meringankan hukuuman kepada anak guamnya dengan alasan tertuduuh adalah peniaga nasi lemak di gerai tepi jalan dan perlu menyara tiga anak berusia empat hingga lapan tahun.


Bagaimanapun, Mohd Iqbal meminta mhkamah memberikan hukuman setimpal sebagai pengajaran kepada tertuuduh dan orang awam supaya tidak terbabit dalam kegiatan itu.



Ini kerana, katanya kesalahan berkenaan adalah serius memandangkan ia bukan kaedah kutu tradisional, sebaliknya menawarkan pulangan berlipat kali ganda dengan syarat perlu mencari ahli seramai mungkin.


Mhkamah menjatuhkan huukuman deenda RM50,000 dan jika gagal bayar tertuuduh akan dipnjara selama setahun.


Tertuuduh membayar deenda berkenaan.


Pada September 2020, Nor Jaimah dihadapkan ke Mhkamah Sesyen Kuantan, Pahang sebelum kes itu dipindahkan ke Mhkamah Butterworth kerana kebanyakan saksi berada di negeri ini.


Ketika itu, wanita berkenaan mengaku tidak bersalah atas pertuduuhan sama bagaimanapun tertuuduh menukar pengakuannya

Sumber : Harian Metro

Tags

Post a Comment

0Comments
Post a Comment (0)