Ramly Burger tidak dibenarkan masuk Singapura?

encik gotenks
0

 


Baru-baru ini, kami berkongsi giggle dengan jiran-jiran kami di Singapura mengenai insiden di mana seorang rakyat Malaysia terkejut melihat maggie goreng yang telah diarahkannya dari sebuah gerai di Singapura kelihatan sama sekali berbeza dengan rupanya di Malaysia.

Itulah salah satu kes banyak nama "sama" tetapi produk yang berbeza.


Tetapi bagaimana jika salah satu makanan keselesaan kami tidak boleh didapati di sana? Seperti burger Ramly!


Itu orang yang betul, burger Ramly tercinta kami tidak dibenarkan di Singapura!


Dalam satu hantaran yang dikongsi hari ini di laman Facebook Malaysia-Singapura Border Crossers (MSBC), pengguna Shagerl Sayonara memuat naik gambar apa yang kelihatan seperti dirampas burger Ramly yang kemudiannya dibuang ke dalam sampah.


Kapsyen yang disertakan diterjemahkan ke:


Orang-orang ini masih degil. Sudah dikatakan bahawa barang-barang yang diharamkan tidak boleh dibawa masuk ke Singapura, tetapi mereka masih mahu membawanya. Rasanya baik huh mendapatkan wang dengan menjual barang-barang yang jarang berlaku? Oleh kerana begitu ramai orang sudah tidak mahu menjualnya, minoriti yang ingin "berjudi" (mengambil risiko) gembira. Apabila ini berlaku adakah anda gembira?

Salah satu gambar, yang kelihatan sebagai tangkap layar dari cerita Facebook orang lain, mempunyai kapsyen yang diterjemahkan dari bahasa Melayu kepada ""kita sudah mengatakan bahawa daging 'ramlee' tidak dibenarkan tetapi mereka masih membawa. Karena satu orang, hal-hal menjadi tertunda"


Walaupun sumber asal gambar itu tidak diketahui, ia  menujukkan makanan yang paling digemari rakyat Malaysia yang terdapat di Malaysia tidak dibenarkan di Singapura.

Tapi, kenapa?

Komen ini pada benang boleh memberikan beberapa input.


Pendek kata, tidak semua produk Ramly dilarang dijual di Singapura. Terdapat produk yang dibenarkan dan ia hanya burger daging lembu yang dilarang.



Mengapa? Kerana dilaporkan mereka tidak memohon lesen daripada pihak berkuasa Singapura untuk mengedarkan produk mereka.


Selain tidak mempunyai lesen, bekalan daging lembu Ramly kononnya dari India dan Pihak Berkuasa Agri-Food andVeterinary of Singapore (AVA) tidak mengiktiraf import daging lembu dari India.  

Walau bagaimanapun, walaupun burger Ramly mungkin menyalahi undang-undang di Singapura, gaya penyediaan unik yang kita semua tahu dan cinta masih boleh didapati dari burger Flippers Singapura walaupun mereka tidak menggunakan bahan-bahan "asli".


Sumber : TheRakyatPost

Tags

Post a Comment

0Comments
Post a Comment (0)