Long Tiger didakwa kerana mengunggut dan kurung bekas pekerja

Anonymous
0

 


Lelaki Rohingya yang dikenali sebagai Long Tiger dihadapkan ke Mhkamah Majistret Tangkak hari ini atas dua pertuduuhan uguutan buunuh dan menguurung bekas pekerjanya bulan lalu.


Tertud0h yang nama sebenarnya Abdul Hamim Ab Hamid, 32, bagaimanapun mengaku tidak bersalah selepas pertud0han terhadapnya dibacakan di hadapan Majistret Wan Nur Fariha Najwa Wan Azaham.


Mengikut kertas pertud0han pertama mengikut Seksyen 506 Kanun Kesekksaan, Abdul Hamim didakwa melakukan uguutan jnayah dengan menak0tkan Luqman Hakim Othman, 21, dengan tujuan hendak mendatangkan cedeera paarah dan niat menyebabkan kegeentaran kepada maangsa.


Jika sabit kesalahan boleh dihukuum penjaara sehingga tujuh tahun atau denda atau kedua-duanya.


Manakala bagi mengikut pertuduhan kedua mengikut Sesyen 342 kanun sama, dia didakwa dengan salah sudah mengur0ng maangsa sama yang jika sabit kesalahan boleh dihukuum peenjara sehingga setahun atau denda maksimum RM2,000 atau kedua-duanya.



Kesemua kesalahan itu dilakukan di nombor 169, Tingkat 1, Jalan Gambir 7 Bandar Baru Bukit Gambir, Tangkak kira-kira jam 6 petang hingga 7.05 malam pada 12 Julai lalu.


Timbalan Pendakwa Raya, Nor Syamilah Jalaluddin dan Muhammad Azfar Mahmod tidak mencadangkan sebarang jaminan dengan mengambil kira tertud0h dibimbangi boleh mengganggu saksi utama pendakwaan selain mengambil kira kepentingan awam.


Tertud0h yang diwakili peguam Datuk Shaharudin Ali, Muhammad Hariz Md Yusof dan Muhammad Noor Azfar Noor Azmi bagaimanapun memohon mahkamah mempertimbangkan jaminan dengan mengambil kira tertud0h adalah penanggung utama keluarga.


Selain itu, isteri tertud0h yang kini hamiI anak kedua mereka juga sedang menjalani rawatan psikiatri dan sekiranya dithan ia akan memberi kesan besar kepada keluarganya.



Selepas mendengar hujahan kedua-dua pihak, mhkamah kemudian memutuskan untuk tidak membenarkan jaminan kepada tertud0h dan menetapkan 8 September depan sebagai tarikh sebutan semula kes dan serahan dokumen.


Long Tiger pernah mencetuskan beberapa kontr0oversi sehingga membangkitkan kemaarahan netizen termasuk memfiitnah pegawai polis melalui sesi siaran langsung di Facebook.


Tertuduh turut akan didakwa di Mhkamah Sesyen Muar pada petang ini atas pertud0han merog0I.

Sumber : Harian Metro

Tags

Post a Comment

0Comments
Post a Comment (0)