Marah berpoligami bukan lesen dedah cerita di media sosial, kata Suzana Ghazali

0

 


Alasan marah terhadap tindakan berpoligami bukan merupakan alasan yang sah untuk membuat rahsia hubungan suami isteri tersebar di media sosial. 


Perunding Psikologi Keluarga, Suzana Ghazali menyatakan bahawa tindakan sebegini boleh memberikan kesan yang buruk kepada hubungan keluarga dan menjejaskan maruah sama ada suami atau isteri.


“Memang setiap orang ada emosinya, tetapi emosi itu kita perlu kawal dengan fikiran. Memang tidak ada wanita yang gembira bila suami kahwin lain.


“Tetapi walaupun tidak suka atau tidak nak terima (berpoligami), itu bukan satu lesen untuk kita mendedahkan, menceritakan segala benda.


“Kenapa kita marah suami kahwin lain? Kerana sayang. Tetapi kalau kita burukkan orang yang kita sayang, kena ingat kesannya kepada hubungan,” katanya.


Beliau menyatakan hal tersebut saat mengikuti program Wacana Sinar yang ke-380 berjudul "Poligami: 2, 3 dan 4, Bukan Perampas" yang diadakan di Kompleks Karangkraf pada Selasa. 


Hadir pada acara tersebut Peguam Syarie, Ahmad Jailani Abdul Ghani dan Naib Presiden Pertubuhan Poligami Harmoni Malaysia, Haryani Ithnen serta Ismail Adnan sebagai moderator.



Suzana menyatakan bahwa masyarakat, terutama para wanita, perlu mengendalikan emosi mereka dengan cara memperoleh lebih banyak pengetahuan dan informasi tentang poligami.

“Kena ingat kita tidak boleh ikutkan emosi semata-mata. Dalam kita melayan perasaan kita, kena pastikan kita berfikir dengan bijak, kita ada akal.


“Kita kena kawal emosi kita dengan ilmu. Sebab itu kita kena banyak belajar,” ujarnya.


Sumber : Sinar Harian

Tags

Post a Comment

0Comments
Post a Comment (0)