Lebih 15,000 restoran tawar menu Rahmah RM5 untuk B40 bermula hari ini

0

 


Lebih dari 15,000 restoran menawarkan Menu Rahmah dengan harga RM5 untuk hidangan tengah hari atau makan malam bagi golongan B40, mulai hari ini. 


Inisiatif ini dilancarkan oleh kerajaan untuk memastikan golongan B40 dapat membeli makanan di restoran pada harga yang berpatutan. Menteri KPDN, Datuk Seri Salahuddin Ayub, berkata bahwa dengan inisiatif ini, diharapkan golongan sasar tidak lagi kesulitan membeli makanan di restoran.


"Lebih 15,000 restoran daripada tujuh persatuan pengusaha makanan dan minuman memberi komitmen mereka untuk menyediakan Menu Rahmah di premis masing-masing.


"Saya harap selepas ini, dapatlah golongan ini membeli makanan dan tidak lagi kelaparan kerana tidak mampu membeli makanan di restoran," katanya selepas Majlis Pelancaran Menu Rahmah, di sini, hari ini.



Beliau berkata, pihaknya juga pasti golongan yang berkemampuan tidak akan mengambil kesempatan memilih Menu Rahmah kerana mampu membeli sajian lain.


Terdahulu, Salahuddin membuat tinjauan harga barangan di Pasar Raya Mydin, di sini dan beliau berpuas hati dengan kualiti serta harga barangan yang dijual.


"Rata-rata, kita lihat rakyat bijak memilih barangan yang berkualiti dengan harga yang berpatutan sebelum membeli," katanya.


Beliau turut meninjau bekalan telur dan minyak masak bersubsidi di pasar raya itu.


"Pihak pengurusan Mydin ada mencadangkan supaya subsidi bersasar diberi secara terus kepada pengguna kerana cara itu lebih menguntungkan rakyat.



"Kementerian akan mengkaji cadangan ini sebelum membuat apa-apa keputusan mengenainya. Dalam tinjauan ini juga, rakyat memberi maklum balas positif, namun masih mengharapkan bantuan kerajaan untuk mengawal harga barangan dan menampung kos sara hidup," katanya.


Pada masa yang sama, Pasar Raya Mydin juga menyumbangkan 5,000 paket Menu Rahmah kepada pelajar Universiti Teknologi MARA (UiTM) yang tergolong dalam golongan B40. 


Pengarah Urusan Mydin Mohamed Holdings Bhd, Datuk Wira Dr Ameer Ali Mydin, berkata bahawa mereka juga berkomitmen untuk memastikan semua pengusaha makanan di pasar-pasar mereka seluruh negara menyediakan Menu Rahmah selama tiga bulan dan akan diteruskan jika situasi membenarkan.


Sumber : Berita Harian Onlin

Tags

Post a Comment

0Comments
Post a Comment (0)