Tindakan guru ini siram air ke kepala pelajar yang tertidur dalam kelas dikecam netizen

encik gotenks
0

Jika anda masih ingat, ketika di bangku sekolah dulu jika kita ada buat kesalahan pasti akan didenda dan denda waktu itu juga ada macam-macam jenis, ada yang kena rotan ada yang kena berdiri atas kerusi dan macam-macam lagi.

Baru-baru ini viral satu video yang dikongsikan di tiktok @mfirdausy yang memaparkan seorang guru bertindak menyiram air ke atas kepala pelajarnya yang kelihatan tertidur akibat keletihan.

Menerusi artikel yang ditulis blog hariansinar, pelajar itu dikatakan tertidur itu disebabkan terlalu letih sehingga dia tidak sedar gurunya sudah masuk kelas.

Guru itu yang mendekati murid perempuan tersebut dengan air menyirami kepala murid itu hingga basah bukunya di atas meja dan berkata" Mengapa tidur di sekolah? Jika kamu ingin tidur, tidurlah di rumah"

Murid itu terkejut lantas terbangun hanya diam saat dia menyapu kepalanya yang basah ke dalam air. Yang lebih menyedihkan lagi, pelajar itu disorak oleh teman-teman sekelasnya yang membuatnya malu sebelum ditegur oleh guru untuk diam.

Menjenguk di ruangan komen, ada pelbagai pendapat dari netizen, ada yang bersetuju dan ada yang tidak dengan tindakan guru tersebut

Tindakan guru itu menuai kecaman luas di kalangan netizen ketika video itu viral di media sosial.

Meskipun tidak ingin memperburuk keadaan, sekolah mengambil jalan damai dengan bertemu guru dengan orang tua siswa untuk meminta maaf.

Guru itu juga telah meminta maaf kepada ibubapa pelajar perempuan itu dan menyatakan niatnya hanya memberi pelajaran yang tegas supaya pelajar itu lebih berdisiplin di sekolah.

Terima kasih kepada tuan editor/wartawan , Sumber Artikel : Harian Sinar

Tags

Post a Comment

0Comments
Post a Comment (0)