Sotong berkemungkinan besar makhluk dari angkasa lepas, jatuh di Bumi ratusan juta tahun dahulu, kata pakar

encik gotenks
0

Bentuk sotong memang nampak pelik. Makhluk ini kelihatan seperti ketulan jeli berlendir dengan dua mata dan tentakel yang menonjol. Mungkin kerana rupa sotong seperti itu, ada yang mengesyaki ia adalah makhluk asing.

Dipetik dari laman berita WioNews pada 29 Januari 2022 melaporkan, satu kajian mengatakan bahawa sotong mungkin telah jatuh ke Bumi dari angkasa dalam bolides ais atau komet yang mengandungi ais ratusan juta tahun dahulu.

Kita tahu pandangan saintifik yang diterima tentang asal usul kehidupan di Bumi. Tetapi Panspermia, hujah bahawa kehidupan 'dibawa' ke Bumi oleh badan angkasa seperti komet, juga telah menarik minat yang kuat di kalangan komuniti saintifik.

Dalam pencarian kehidupan di angkasa lepas, kita sering mencari kehadiran air atau komet yang mengandungi ais. Oleh itu, sekurang-kurangnya boleh difahami secara teori jika seseorang mencadangkan bahawa bentuk kehidupan, seperti mikrob, dibawa melalui ruang dalam komet dan dibawa ke Bumi.

Kajian tentang sotong menunjukkan bahawa telur yang diawetkan, sama ada sotong atau sotong yang diawet dengan ais, mungkin telah tiba di Bumi ratusan juta tahun yang lalu.

Cryopreservation ialah pengawetan kriogenik, iaitu proses di mana organel, sel, tisu, matriks ekstraselular, organ, atau struktur biologi lain yang terdedah kepada kerosakan akibat kinetik kimia yang tidak teratur dikekalkan dengan penyejukan kepada suhu yang sangat rendah.

Kertas kajian tentang sotong ini diterbitkan dalam jurnal Progress in Biophysics and Molecular Biology pada 2018. Penyelidikan ini sebenarnya memberi penerangan tentang asal-usul kehidupan di Bumi. Dalam salah satu perbincangan, kajian ini turut mengkaji kewujudan sotong di Bumi yang didakwa berasal dari angkasa lepas.

Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa komuniti saintifik masih belum menemui bukti kukuh bahawa sotong datang dari angkasa lepas. Kajian itu juga diterbitkan dalam jurnal peer-reviewed, yang bermaksud ia belum disemak oleh rakan sejawat. - Sumber WioNews.

Terima kasih kepada tuan editor/wartawan , Sumber Artikel : infomalaysiatrending

Tags

Post a Comment

0Comments
Post a Comment (0)