Rindu masa lalu, Peniaga durian kecewa Musang King, IOI, D24 sudah tiada tempat dihati peminat durian

encik gotenks
0

 


Sebut sahaja mus4ng king, IOI, D24, tok litok dan durian kampung Ulu Cheka mesti raja buah tersebut akan menjadi buruan penggemarnya.


Namun, berbeza pula kali ini apabila durian yang berbuah di luar musim itu tidak laku dijual sehingga mengakibatkan peniaga menanggung kerugian.


Seorang peniaga di Kampung Damak, Zulkifli Mamud, 56, berkata, dia terpaksa menanggung kerugian apabila buah du­rian di luar musim tidak mendapat perhatian pelanggan termasuk melalui jualan dalam talian.


Dah tak macam dulu, Musang King, IOI, D24 tak laku dipas4ran. durian mvsang king mus4ng king durian durian crepe serawa durian durian belanda ezy durian durian udang merah durian black thorn durian duri hitam pulut durian durian d24 d24 durian



“Banyak baka durian kampung yang kami pasarkan di tepi jalan Jerantut ke Benta langsung tidak diendahkan pemandu kenderaan berbanding sebelum ini.


“Selalunya, ketika musim durian kawasan Damak mendapat perhatian dan dipenuhi penggemar durian dari seluruh pelosok negeri,” ujarnya semalam.


Zainuddin Omar, 62, yang menjual durian di Bandar Baru Jerantut berkata, dia berasa pelik apabila pelbagal jenis durian termasuklah musang king yang dijualnya tidak mendapat sam­butan penggemar.


“Hanya saya menjual durian di sini, orang ramai yang berkunjung ke pekan sehari bandar ini tidak menoleh atau bertanya harganya seperti kebiasaan.


“Hanya dua orang sahaja ­datang membeli buah durian hari ini,” ujarnya kecewa.

 


Katanya, pelbagai jenis durian diborong dari Damak dan Ulu Cheka di sini seperti durian kampung, durian kahwin, I0I, D24, tok litok dan pelbagai lagi durian berkualiti baik tidak terjual.


“Harganya berpatutan seper­ti durian kahwin dijual antara RM20 hingga RM25 sekilogram, musang king gred B (RM30-RM35), musang king gred A (RM60-RM80), manakala durian kampung adalah antara RM10 hingga RM15 bagi sekilogram.


“Durian kahwin tidak tahan jika tak dijual dalam tempoh tiga hari, ia dibuang begitu sahaja berban­ding durian kampung yang boleh dibuat tempoyak,” katanya.


sumber: inforakyat.net

Tags

Post a Comment

0Comments
Post a Comment (0)