Ramai orang muda muflis tahun depan, kata persatuan

encik gotenks
0

 


Ramai rakyat Malaysia berusia 30 hingga 45 tahun dijangka akan jatuh muflis menjelang tahun depan apabila kebanyakan pakej bantuan kerajaan dihentikan, kata Persatuan Penyelesaian Pengguna dan Peminjam Malaysia.


Presidennya, Rosland Mohd Arif, berkata ini akan berlaku apabila moratorium bank, skim pengeluaran Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan pakej i-Sinar berakhir.



“Aduan muflis ini diterima oleh kami dari seluruh negara. Jika sehari 30 kes, sebulan 900 aduan manakala setahun 10,800 aduan,” kata beliau, menurut laporan Utusan Malaysia.


Rosland berkata, beliau juga menerima laporan daripada peminjam yang mendakwa mereka dianncam oleh ah long yang mengenakan kadar faedah setinggi 6% sebulan.



Beliau menggesa kerajaan untuk campur tangan dan membantu golongan yang berdepan masalah kewangan dan individu lain yang akan jatuh muflis sebelum mereka terpaksa meminta bantuan ah long.


“Jika kerajaan perlu kerjasama, kami sudi menjadi wakil kerajaan dalam menyelesaikan masalah muflis dan hutang ini dengan bertindak sebagai perunding supaya maangsa tidak dianiiaya oleh mana-mana pihak mahupun bank,” katanya..

Sumber : FMT

Tags

Post a Comment

0Comments
Post a Comment (0)