Viral aduan acapkali dipukuI dan kena 'pau' senior dalam kem tentera, netizen bengang masih ada yang pertahan budaya buIi

encik gotenks
0

 


Baru-baru ini, tular satu aduan di media sosial menerusi akaun pengguna Twitter, @pedoqpop oleh seorang individu yang mahu identitinya dirahsiakan, mendakwa bahawa adiknya yang sedang menuntut di sebuah kem tentera telah dibuIi oleh penuntut senior.


Menurut individu terbabit, adiknya sering dipukoI dan diminta wang gajinya untuk membeli barang keperluan senior berkenaan yang dianggarkan seramai 12 hingga 14 orang.


Ujarnya, walaupun aduan sudah dibuat kepada pihak atasan, mereka yang terlibat ini hanya dikenakan denda kawad selama 45 minit sahaja.


Pengadu juga buntu dan berasa bimbang akan keselamatan adiknya dan tidak mahu kes Allahyarham Zulfarhan kembali berulang.


Menteri Kanan Pertahanan tampil beri respon


Susulan aduan tular itu, Menteri Kanan Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin di laman Twitter memohon si pengadu menghubunginya untuk butiran terperinci.


“Mohon individu disebalik mesej ini utk DM butiran lebih terperinci terus kepada saya/hubungi pejabat saya segera.


“Jangan risau, identiti anda akan dirahsiakan.Timbalan Menteri juga telah diarah untuk teliti perkara ini secara peribadi.


“Jika sahih, tindakan tegas akan diambil,” katanya.


Dalam pada itu, pengadu juga memberitahu mereka kini dalam proses untuk mengumpulkan bukti daripada maangsa dan akan menghubungi menteri dengan segera.


Tambah pengadu, mereka sekeluarga sukar tidur kerana menantikan panggilan telefon daripada adiknya. Malahan, maangsa dikatakan tidak pernah mengadu kes sebegini ketika sedang dalam latihan sebelum ini.


Melihat pada ruangan komen, rata-rata netizen bengang dan mengecam budaya buli dalam kalangan askar lebih-lebih lagi selepas kejadian yang menimpa Allahyarham Zulfarhan.


Namun begitu, ada juga yang mempertahankan budaya buIi dan ‘raagging‘ itu dengan mendakwa ia telah menjadi lumrah dalam kalangan askar.


“Matlamat tak pernah nak menghalalkan cara. Banyak lagi cara yg boleh pakai, for the purpose of learning and building process.


“Budaya yang ini, budaya meniindas. ZaIim namanya, orang diperlakukan macam tu sikit pun tak redha.”


“Inilah akibatnya bila kes-kes macam Zulfarhan tidak mendapat hukuuman setimpal. Orang tak takut nak membuIi. Patutnya gntung sampai maati depan org awam.”

Sumber : Odisi.my

Tags

Post a Comment

0Comments
Post a Comment (0)