Indonesia haIau bot peIarian Rohingya ke perairan Malaysia

encik gotenks
0

 


Pihak berkuasa Indonesia memintas bos dinaiki puluhan peIarian Rohingya, yang terkandas di perairan negara itu, sebelum menghalaunya ke perairan Malaysia,


Sekurang-kurangnya 100 orang di dalam bot berkenaan, yang kebanyakannya adalah wanita dan kanak-kanak tidak dibenarkan mendarat di Indonesia.


Walaupun mendapat gesaan daripada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk peIarian, pihak berkuasa Indonesia tidak membenarkan bot itu mendarat.


Bagaimanapun, pihak berkuasa menghantar barangan keperluan, makanan dan bahan api, termasuk juruteknik untuk membaiki bot yang rosak itu.



"Kami berharap (bekalan itu) akan membantu peIarian Rohingya meneruskan perjalanan ke Malaysia seperti hasrat dan rancangan mereka," kata jurucakap polis Aceh, Winardy, kepada AFP.


Bot kayu itu pertama kali dikesan dua hari alu, terkandas di kawasan kira-kira 70 batu nautika dari persisir pantai Indonesia.


Menurut laporan itu, pihak berkuasa Indonesia tidak menghaIau bot membawa pelarian Rohingya itu seperti Malaysia atau Thailand, tetapi enggan membenarkan mereka mendarat.


Namun, Amnesty International dan Pesuruhjaya Tinggi Bangsa-Bangsa Bersatu untuk PeIarian (UNHCR) mendesak supaya kerajaan Indonesia untuk membenarkan bot itu mendarat.



"Ini mengenai hidup dan maati. Ada wanita dan kanak-kanak, kita perlu memberi perhatian kepada kesihatan mereka," kata pengarah eksekutif Amnesty International Indonesia, Usman Hamid, dalam kenyataan.


Dalam pada itu, ketua komuniti nelayan tempatan, Badruddin Yunus yang melawat bot berkenaan berkata, ada 120 orang di dalam bot berkenaan, termasuk 51 kanak-kanak dan 60 wanita.


Beliau berkata, enjin bot rosak dan pelarian itu tidak boleh berkomunikasi dengan nelayan tempatan kerana kekangan bahasa.

Sumber : Harian Metro

Tags

Post a Comment

0Comments
Post a Comment (0)