Saya tak letak jawatan kerana tiada siapa pun dapat buktikan majoriti, kata Perdana Menteri

Anonymous
0

 


Muhyiddin Yassin berkata dia tidak meletakkan jawatan kerana ketika ini tiada seorang pun ahli parlimen dapat membuktikan mempunyai majoriti cukup untuk menjadi perdana menteri baru.


“Saya memikirkan dalam keadaan tiada seorang pun ahli Dewan Rakyat lain yang mendapat sokongan majoriti pada masa ini, perdana menteri yang baru tidak boleh dilantik menurut perlembagaan.


“Apabila perdana menteri tidak boleh dilantik, maka kabinet pun tidak boleh dilantik dan kerajaan baru tidak dapat dibentuk,” katanya dalam ucapan khas yang disiarkan tadi.


Sebelum itu Muhyiddin - yang kini berdepan pertikaian mengenai keabsahan jawatan perdana menteri dan kerajaan PN - menyatakan rasa dukacitanya atas perkembangan politik negara.


Katanya, ketika memikul tanggungjawab berat mengurus pandemiik C0vid-19 yang luar biasa sejak lebih setahun lalu dia mengharapkan sokongan semua pihak termasuk anggota kabinet dan ahli parlimen.


Namun katanya ada ahli parlimen menarik sokongan daripadanya selaku perdana menteri.



“Ini menimbulkan keraguan tentang keabsahan saya sebagai perdana menteri dan kedudukan kerajaan PN sebagai kerajaan yang memerintah,” katanya.


Dalam keadaan itu, kata Muhyiddin, menurut Perlembagaan Persekutuan, dia mempunyai dua pilihan sama ada memohon perkenan Yang di-Pertuan Agong untuk membubarkan parlimen dan mengadakan pilihan raya umum, atau meletakkan jawatan.


“Pilihan saya yang paling mudah ialah meletak jawatan,” katanya yang menjelaskan perdana menteri selepas itu akan dipilih Agong daripada kalangan ahli Dewan Rakyat yang pada hemat baginda mungkin mendapat kepercayaan majoriti ahli parlimen.


Katanya, dia patuh kepada perlembagaan dan akan mengambil jalan terhormat untuk menyelesaikan kemelut politik yang sedang berlaku, namun, sehingga kini belum ada ahli Dewan Rakyat yang dapat membuktikan majoriti untuk dilantik sebagai perdana menteri baru.


Sedangkan, katanya, menurut Perlembagaan Persekutuan, sekiranya dia meletakkan jawatan, dia juga hendaklah meletakkan jawatan seluruh anggota Jemaah Menteri yang menyebabkan kerajaan PN yang mentadbir negara pada masa ini akan jatuh.



“Sedangkan tempoh dua bulan akan datang adalah amat genting. Jika semua perancangan kerajaan dapat dilakansakan seperti yang dijadualkan, kita akan mencapai imuniti kelompok pada bulan Oktober.


“Sekiranya terganggu dengan kemelut politik yang tidak berkesudahan dan kerajaan yang sah tidak dapat dibentuk, sasaran imuniti kelompok tidak akan dapat dicapai dan nyawa rakyat akan terus berada dalam baahaya,” katanya lagi.


Sebelum ini dilaporkan 14 ahli parlimen Umno yang menarik balik sokongan mereka kepada Muhyiddin, dan Umno turut mendedahkan buat tatapan umum 13 surat penarikan sokongan yang diutuskan kepada Agong itu. 


Muhyiddin kini mempunyai sokongan jelas dari 100 ahli parlimen dan kurang 11 untuk mendapat majoriti mudah di parlimen.

Sumber : Malaysiakini

Tags

Post a Comment

0Comments
Post a Comment (0)