Netizen kagum lihat keberanian luar biasa abang paramedik bonceng motor sambil mayat diikat pada badan di tengah hutan

encik gotenks
0

Baru-baru ini viral satu rakaman video di media sosial yang memaparkan seorang paramedis terpaksa membawa seorang lelaki warga emas yang maati ke hospital yang diikat di belakang motornya karena tidak ada cara lain untuk mengakses mayat itu.

Montree Phiewphong dan saudaranya Apichart membawa mayat penduduk desa Leuang Chodkasem, 73, setelah dia pengsan saat memetik buah-buahan di hutan di Nakhon Ratchasima, Thailand pada 14 Agustus.

Saudara-saudara bergiliran mengikat tubuh mayat lelaki itu ke punggung mereka saat mereka berkendara melalui medan terpencil di hutan Taman Nasional Thap Lan, yang tidak dapat diakses oleh truk pickup.

Sebuah klip menunjukkan tubuh terbungkus kain putih dan diamankan ke belakang salah satu saudara dengan selotip oranye terang saat mereka melewati rumput panjang.

Menjelaskan tindakan mereka, Montree berkata: "Ini adalah satu-satunya cara untuk mengambil mayat si maati dari tempat kejadian. Laluannya terlalu sempit untuk kereta jadi kami perlu mengikatnya dengan selamat ke bahagian belakang motosikal kami. Ia selamat."

Leuang dilaporkan berjalan jauh ke dalam hutan pada 13 Ogos petang untuk mencari beberapa buah myrobalan hitam untuk menuai tetapi loceng penggera dinaikkan apabila dia tidak pulang ke rumah, menurut anaknya.

Pihak pencari keluar pada petang itu untuk mencari dia tidak berjaya sehingga jam 2 pagi pada 14 Ogos.

Tidak sampai kira-kira jam 6 pagi, anak lelakinya yang kecewa kembali untuk meneruskan pencarian dan menemui mayat bapanya yang tidak bermaya di bawah pokok.

Pihak berkuasa dipanggil untuk membantu mengambil mayat Leuang tetapi ia terbukti sukar kerana kawasan di mana pesara itu meninggaI dunia lebih dari 30 minit dari rumah terdekat.

Ia juga menuruni laluan yang terlalu besar yang tidak dapat diakses oleh kenderaan besar sehingga Montee dan Apichart terpaksa menunggang dengan badan di belakang motosikal untuk mengelakkan diri mereka memenatkan diri.

Pekerja kecemasan selamatkan mayat di belakang motosikal

Mayat Leuang telah dibawa ke Hospital Wang Nam Khiao, di mana pemeriksaan bedah siasat akan dijalankan untuk menentukan punca kematiannya.

Terima kasih kepada tuan editor/wartawan , Sumber Artikel : DailyStar

Tags

Post a Comment

0Comments
Post a Comment (0)