Ada sebab kenapa 779 guru tolak vaksin, kerajaan pun tak boleh paksa, kata Edika Yusof

Anonymous
0

 

Baru-baru ini viral di media sosial apabila dilaporkan seramai 779 orang pendidik di Johor yang dikatakan enggan menerima suntikan vaksiin C0VID-19.


Perkara ini telah menarik perhatian ramai sehinggakan TMJ sendiri akan buat perjumpaan dengan mereka yang terlibat. Seorang selebriti popular, Edika Yusof juga tidak mahu ketinggalan untuk memberikan pandangannya. Kata Hero Malaya ini lagi pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) perlu memainkan peranan penting dalam hal itu.

“Pihak KKM kena pastikan tiada cikgu yang mendapat sakiit kroniik selepas vaksiin. Sebab bila berlaku tiada siapa yang nak bertanggungjawab”, dedahnya.



Tambah pelakon ini, penolakan vaksiin oleh sebilangan guru mungkin berpunca daripada beberapa kes yang pernah berlaku dan tidak diketahui ramai. Ujarnya lagi apabila terjadi kesan sampingan seperti sakiit kroniik secara tiba-tiba, tiada pihak yang akan bertanggungjawab

Kongsi Edika, golongan guru yang menolak suntiikan vaksiin ketika ini adalah disebabkan oleh mereka tahu ianya adalah masih dalam ujian. Jelasnya lagi, tiada sebarang jaminan bahawa vaksiin ini tidak akan memberikan apa-apa kesan.


“Ada kes sebab tu mereka berhati-hati sebab ini adalah vaksin ujian memang tiada jaminan. Sebenarnya ini hak asasi manusia. Kerajaan pun tak boleh paksa”, ujar Edika.



Pelakon ini turut menambah bahawa vaksiin yang sebenar dan beri jaminan mengambil masa yang lama iaitu sekitar 10 tahun sehingga 14 tahun lagi. Malah jika ada pihak yang tidak mahu menerima vaksiin, mana-mana pihak termasuk kerajaan tidak boleh memaksa kerana ia adalah hak asasi manusia.


“Kita berserah tapi jangan menyerah”- Edika Yusof.

Sumber : Murai.my

Tags

Post a Comment

0Comments
Post a Comment (0)