ASTRO nekad banteras penjualan kotak android yang memiliki kandungan dari syarikatnya habis-habisan

Anonymous
0

 



Astro Malaysia Holdings Bhd (ASTRO) mula mendekati platform media sosial dan e-dagang untuk menamatkan penjualan kotak android yang memiliki kandungan cetak ro0mpak, khususnya milik syarikat itu.


Ia susulan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 24 Mei lalu bahawa penjualan set kotak dengan kandungan cetak ro0mpak adalah diharamkan.


Penganalisis Maybank IB Research, Yin Shao Yang, berdasarkan keputusan Mahkamah Tinggi itu, ASTRO mengharapkan pengguna yang menamatkan langganan akaun untuk beralih ke kotak android akan kembali menjadi pelanggannya.


"Pendapatan langganan televisyen (TV) ASTRO mencapai kemuncak untuk mencecah RM4.4 bilion pada 2016, tetapi merosot sebanyak 26 peratus kepada RM3.2 bilion lima tahun kemudian.




"ASTRO bernasib baik kerana keuntungan bersih teras mengecil 20 peratus disebabkan langkah rasionalisasi kos yang agresif dengan sebahagian besarnya disebabkan lebih ramai rakyat Malaysia membeli kotak android dengan kandungan cetak ro0mpak semasa menamatkan akaun ASTRO.


"Kotak android dengan kandungan cetak ro0mpak dijual secara terbuka di plaktform e-dagang dan media sosial," katanya.


Shao Yang berkata, Maybank IB Reseach menganggarkan setiap RM100 juta pendapatan langganan diperoleh ASTRO, mewakili RM51 juta anggaran pendapatan bersih teras dan 10 sen kepada harga sasaran (TP) berdasarkan diskaun aliran tunai (DCF) kepada RM1.10.


"Sekiranya ASTRO memperoleh semua pendapatan langganan TV RM1.1 bilion yang hilang lima tahun lalu, walaupun ia agak mustahil, kami menjangkakan keuntungan bersih teras menjadi RM550 juta dan pertambahan TP berdasarkan DCF menjadi RM1.10," katanya.


Gambar hiasan


Dalam aspek lain, Shao Yang berkata, kemasukan semula pelanggan TV berbayar memerlukan enam hingga 12 bulan untuk mencapai pulangan modal, namun ia memberi pertumbuhan jangka panjang kepada ASTRO.


"Lebih ramai pelanggan bagi produk berdefinisi tinggi (HD) mendorong pertumbuhan purata pendapatan setiap pengguna (ARPU) disebabkan bayaran langganan bulanan yang tinggi yang mana menterjemahkan kepada margin yang lebih baik," katanya.


Namun, jelasnya, kos kandungan lebih tinggi menyebabkan kenaikan 30 peratus daripada jumlah perbelanjaan tunai dan terdedah kepada ketidaktentuan dalam kadar pertukaran asing.


"Kadar pertukaran ringgit dan dolar Amerika Syarikat (AS) yang tinggi memberi kesan kepada kos kandungan yang mewakili dua pertiga, transponder satelit selain Set Top Box (STB) yang dalam dominasi dolar AS," katanya.

Sumber : Berita Harian



Tags

Post a Comment

0Comments
Post a Comment (0)