Header Ads

Netizen kecewa waktu operasi kedai makan dihadkan hingga 8 malam

 


Kerajaan kini mengehadkan waktu operasi perniagaan bermula dari pukul 8 pagi hingga 8 malam, termasuk restoran.


Semalam merupakan hari pertama larangan itu dikuatkuasakan dan banyak restoran mula ditutup seawal jam 7.20 malam bagi kerja-kerja mengemas.


Sebilangan individu menggunakan laman sosial Twitter untuk meluahkan rasa kecewa kerana perlu tergesa-gesa mendapatkan makanan, disebabkan waktu bekerja mereka.


Seorang pengguna media sosial @vnlhdx mendakwa kerjanya hanya berakhir selepas jam 8 malam.


"Macam mana nak dapatkan makan malam saya? Pesan dari Grab (Food) setiap hari sekitar jam 6 petang? Sudah pasti trafik pesanan mereka sangat tinggi dan saya tak akan dapat makanan.


"Adakah saya perlu beli makanan terlebih dahulu pada waktu makan tengah hari? Panaskan makanan sejuk atau dipanaskan semula setiap hari?" soalnya.


Seorang lagi netizen menggunakan nama @ Fahmi1155 berkata ramai petugas barisan hadapan perlu memulakan tugas mereka sebelum jam 8 pagi dan selesai selepas jam 8 malam.


"Sekiranya kamu benarkan kedai F&B beroperasi dari jam 8 pagi hingga 8 malam, apa yang akan dimakan oleh petugas barisan hadapan? Adakah mereka fikir semua petugas barisan hadapan ada keluarga di rumah yang boleh masak untuk mereka?" soalnya.


Sementara itu, pengguna Twitter @Seanthum pula mendakwa dia mencari makanan setelah selesai tugasannya semalam.


"Nak malam malam apa ni. Tak ada. Semua ditutup, ” katanya.


Dia turut menyertakan tangkap layar dari aplikasi yang menawarkan perkhidmatan penghantaran makanan, tetapi semua pilihan makanan telah dikaburkan kerana restoran ditutup.


Pakar kardiologi Dr Beni Rusani dalam ciapan di Twitter: “Susah bila kantin hospital bermula pukul 8 pagi. Kalau buka lebih awal, saya boleh makan sebelum mulakan kerja. "


Beberapa pengguna Twitter yang lain seperti @macfaisal pula menyindir had waktu operasi farmasi yang dibenarkan dibuka sehingga jam 10 malam.


"Sekiranya lapar setelah pukul 8 malam, makan saja ubat," katanya.


Netizen @ikkathillia pula menyarankan, "Farmasi boleh buat pendapatan sampingan dengan menjual mi cawan di kaunter."


Sabtu lalu, Menteri Pertahanan Ismail Sabri Yaakob mengumumkan beberapa langkah untuk mengetatkan PKP, termasuk mengehadkan waktu perniagaan dan jumlah individu yang dibenarkan hadir di tempat kerja.


Kedai makan, kedai serbaneka, pasar malam, stesen minyak (kecuali di lebuh raya) dan kedai dobi adalah antara yang mesti ditutup pada pukul 8 malam, tetapi farmasi dibenarkan beroperasi sehingga 10 malam.



Situasi serupa berlaku pada bulan Januari apabila restoran beroperasi dari pukul 6 pagi hingga 8 malam di bawah PKP 2.0 yang dilaksanakan pada masa itu.


Netizen menggunakan Twitter bagi meluahkan rasa tidak puas hati sehingga tanda pagar #SiBodohKauDengarSini (Dengar sini, si bodoh) menjadi "trending" di Twitter.


Kerajaan akhirnya membenarkan kedai makan beroperasi sehingga pukul 10 malam bermula 22 Januari sebelum diperluas kepada perniagaan lain.

Sumber : MaIaysiaKini

No comments:

Powered by Blogger.